Maak de student weer actief en leergierig

donderdag 19 oktober 2017

Na ruim dertig jaar docentschap aan de Universiteit Utrecht concludeert Ruud Abma dat de academie de student te weinig zelf aan het denken zet. De universiteit is schoolser en massaler dan vroeger, met als gevolg dat de student afwachtend en passief geworden is. Zelfreflectie en het leggen van dwarsverbanden heeft een kleinere rol gekregen in het curriculum. Daarnaast krijgen docenten te weinig ruimte om de student persoonlijk te begeleiden of om zich bezig te houden met het schrijven van studieboeken. Door deze twee problemen aan te pakken wordt, volgens Abma, de student weer leergierig en zelfdenkend. De maatschappij verwacht immers meer van de afgestudeerde academische student dan kennis reproduceren. Een uitgebreide samenvatting van het afscheidscollege van sociaalwetenschapper Ruud Abma vindt u hier.

« terug naar overzicht

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *